HomePsychologische marketingmethodePsychologisch marketingmodel

Psychologisch marketingmodel

De marketingelementen die bepalend zijn voor succes heb ik gegoten in een psychologisch marketingmodel. Dit zijn de bouwstenen voor een goed resultaat.

De knoppen van mijn mengpaneel

Ik heb veel inzichten getest de afgelopen jaren. Hierdoor weet ik welke elementen van marketingpsychologie bijdragen aan een beter resultaat. Deze bouwstenen vind je allemaal terug in mijn model, waarin je vooral meer leert over de creatie én presentatie van een propositie. Zie het model als een mengpaneel: aan deze knoppen draai ik tijdens een samenwerking.

In de blokken hieronder vind je het volledige psychologische marketingmodel. Klik op de linkjes voor verdere verdieping en inspiratie.

Bepaal de marketingdoelstelling

Het begint allemaal met een marketingdoelstelling. Ik verkies concrete doelstellingen (mensen moeten iets doen) altijd boven minder concrete doelen (mensen moet iets vinden). Dat maakt resultaten meten een stuk eenvoudiger.

1

Creëer een propositie

Een propositie is een belofte over waarde. Hoe aantrekkelijk de propositie voor een consument, hoe groter de kans op een goed resultaat. Besteed daarom voldoende tijd aan ieder onderdeel van je propositie.

2

Bepaal de productwaarde

Een product levert over het algemeen waarde via tastbare, zichtbare en functionele voordelen. Een product is vaak doelgericht: je koopt bijvoorbeeld een komkommer omdat je hem wilt verwerken in een salade. Stel daarom de vraag: in welke situaties is mijn productwaarde het meest relevant voor mijn doelgroep?

2.1

Bepaal de merkwaarde

Een merk levert over het algemeen waarde via cognitieve en emotionele voordelen. Omdat merkwaarde niet tastbaar is moet je hem overbrengen via communicatie. Een biologische komkommer is bijvoorbeeld lekker in een salade, maar ook nog eens vrij van chemische bestrijdingsmiddelen. Dat is natuurlijk een stuk beter voor het milieu!

2.2

Kies een prijsstelling

Dit is de vergoeding die een organisatie vraagt in ruil voor de product- en merkwaarde. In de meeste gevallen betaalt een consument met geld, maar er wordt ook gehandeld in toestemmingen (zoals opt-ins) óf informatie. De prijsstelling heeft een grote invloed op het resultaat en is daarom een dankbaar testonderwerp.

2.3

Bied aantrekkelijke voorwaarden

Er zijn vaak voorwaarden verbonden aan een transactie. Bijvoorbeeld op het gebied van garantie, levertijd of extra service. Met deze voordelen kun je consumenten ook verleiden. Mijn advies: neem de algemene voorwaarden zeker mee in je zoektocht naar betere resultaten.

2.4

Bied een sales promotion

Een sales promotion is een tijdelijk voordeel dat de consument ontvangt als hij snel overgaat tot een transactie. Denk aan een korting op de prijs van een vliegticket, een cadeau bij het verlengen van je abonnement óf een extra jaar garantie op je wasmachine. In mijn ervaring zijn sales promotions zijn zeer effectief, mits je ze verstandig inzet.

2.5

Presenteer je propositie

Met een onzichtbare propositie boek je nooit resultaten. Draag je verhaal daarom uit naar de buitenwereld. Houd hierbij rekening met:

3

Werk de keuzearchitectuur uit

Met keuzearchitectuur richt je een omgeving bewust zodat je keuzes stuurt in een gewenste richting. Deze sturing lukt door een specifieke ordening van het assortiment, aangevuld met visuele en tekstuele ‘nudges’. Zo heb ik bijvoorbeeld gehaaste mensen met weinig productkennis geholpen bij de selectie van een geschikte zorgverzekering.

3.1

Bepaal je boodschap

De boodschap is het verhaal dat je vertelt over de waarde van je propositie. Als je een verhaal vertelt dat aansluit bij de belevingswereld van de consument verhoog je ook de kans op succes.

3.2

Selecteer het kanaal

Welk marketingmiddel zet je in; wanneer zet je het in én waar zet je het in? Stuk voor stuk keuzes die een grote impact hebben op het eindresultaat.

3.3

Integreer nudges

Dit zijn gerichte toepassingen van psychologische beïnvloedingstechnieken. De impact is vaak klein, maar als je een nudge op het juiste manier toepast leveren ze bij grote aantallen extra conversies op.

3.4

Wat is een marketingmodel?

Een marketingmodel presenteert in versimpelde vorm de bouwstenen voor de creatie, presentatie en optimalisatie van een propositie die waarde heeft voor een consument. Een goed marketingmodel biedt structuur en inspiratie, waardoor je relatief snel komt tot effectieve marketing.

Waarschijnlijk heb je het al door, maar in mijn marketingmodel zit veel psychologie verwerkt. Ik gebruik bijvoorbeeld kennis van nudging, keuzearchitectuur en psychologische prijsstellingen bij de creatie, presentatie en optimalisatie van waarde. Dankzij de psychologie kom ik namelijk tot nieuwe inzichten die zorgen voor betere resultaten.

De specialiteit van het huis

Wil je nieuwe klanten werven, bestaande klanten benaderen of je marketingmiddelen optimaliseren? Leuk! Daar ligt namelijk mijn expertise.

Bekijk expertises

Hoe pas je het marketingmodel toe?

Wil je zelf eens aan de slag met het psychologische marketingmodel? Start dan met optimaliseren. Volg hierbij de volgende stappen:

  1. Bekijk aan welke onderdelen je mag sleutelen. bekijk welke onderdelen van het marketingmodel passen binnen je opdracht. Sleutelen aan een prijsstelling heeft weinig zin als je die niet mag aanpassen van je opdrachtgever.
  2. Breng in kaart hoe de toegestane marketingonderdelen zijn uitgewerkt. Beschrijf hoe de marketingonderdelen waar je wel aan mag sleutelen tot uiting komen in de marketingmiddelen die je optimaliseert. Je geeft dus een antwoord op de vragen: Hoe beschrijft je organisatie de productwaarde? Wat zijn de relevante algemene voorwaarden? Én hoe steekt de keuzearchitectuur in elkaar?
  3. Zoek naar verbeterpunten. Zie je dat de uitwerking van een marketingonderdeel te wensen overlaat óf zelfs helemaal ontbreekt. Dan heb je een mooie opening voor optimalisatie te pakken. Beschrijf waarom je het marketingonderdeel minder vindt én bedenk direct een verbeterpunt. Zoek je hierbij wat houvast? Lees dan de verdiepende artikelen en gebruik de tools die je tegenkomt deze website. Een aanvullende Google zoekopdracht helpt je natuurlijk ook verder.
  4. Zorg voor de creatieve vertaalslag. Integreer je nieuwe inzicht in de marketinguiting en giet vooral ook wat een creatief sausje over het idee. Dan kan je publiek het marketingmiddel een stuk makkelijker verteren.
  5. Test je nieuwe marketinguiting. Het marketingmodel geeft geen waterdichte garantie op succes. Test daarom je ideeën klein voordat je ze breed uitrolt.

Lees meer over marketingpsychologie

Psychologische marketingmethode

Het marketingmodel is onderdeel van een bredere psychologische marketingmethode. Meer weten? Klik dan verder!

Psychologische marketingmethode

Datagedreven marketing

Ik test veel en houd alle resultaten bij. Deze kennis van onderzoek deel ik graag!

Datagedreven marketing

Psychologische doelgroepanalyse

Analyseer het beslisproces van je doelgroep en leer hoe je hem het beste kunt beïnvloeden. Veel psychologischer krijg je het niet.

Doelgroepanalyse model