HomeOver

Over

Hallo, ik ben Han. De marketing psycholoog achter Seven is the Magic Number. Hier lees je mijn verhaal.

Van student naar marketing psycholoog met unieke werkwijze

Als student kon ik nooit bevroeden dat ik als marketing psycholoog een compleet eigen werkwijze zou ontwikkelen. Dat is veel te groot. Toch vormt een psychologische marketingmethode de basis voor mijn werk. Dat vraagt om een nadere verklaring. Daarom, in chronologische volgorde, het verhaal achter mijn aanpak:

Studententijd

De studie marketingcommunicatie blijkt een onverwachte voltreffer. Ik geniet van de afwisseling tussen analytisch denken en creatief bezig zijn. Hierdoor vliegen de vier jaar in Eindhoven voorbij. Maar mijn leergierigheid is nog niet gestild. Daarom start ik een aanvullende opleiding tot marketing psycholoog. Aan de Universiteit van Tilburg gaat een wereld voor me open: de wereld achter keuzegedrag. Daar wil ik mee verder!

Deksel op de neus

Met drie diploma’s en teveel zelfvertrouwen op zak denk ik: “de reclamebureaus in Amsterdam rollen de rode loper voor deze marketingpsycholoog”. Maar de praktijk blijkt een stuk weerbarstiger. Op het dieptepunt van de economische crisis bieden de Gouden Loeki winnaars incidenteel een startersfunctie aan, maar voor experimenteren met psychologie ontbreekt het geld. Het resultaat: geen yuppenbaan in Amsterdam, maar direct aan de slag als zelfstandige. Ik start namelijk met Seven is the Magic Number.

Eerste stappen als zelfstandige marketing psycholoog

Mijn beginperiode als zelfstandige marketing psycholoog ziet er als volgt uit: heel veel studeren en zoveel mogelijk kennis testen bij bevriende marketeers. Meestal gratis, soms voor een minimale vergoeding. Een leerzame tijd. Het handboek “psychologie toepassen in de marketing” bestaat namelijk niet, waardoor ik alles zelf moet uitvogelen. In deze periode ontstaan de eerste marketingtools: gereedschap voor psychologische analyse en creatie waarmee ik het vraagstuk van een klant oplos.

Een psychologische marketingmethode ontwikkelen

Na een kleine drie jaar als zelfstandige heb ik een aardig netwerk opgebouwd in de marketingwereld en openen de deuren naar mooie organisaties. Het ‘echte’ werk. En wat blijkt: vrijwel iedere samenwerking resulteert in een aanzienlijke conversiestijging. Een zeer welkome bevestiging 😊. Met de succesvolle opdrachten groeit ook de behoefte aan een vaste werkwijze. Een methode die alle kennis van marketing & psychologie bundelt én tegelijk de samenwerking met klanten structureert. Dat levert immers het beste resultaat op.

De methode toepassen

Na jaren sleutelen is de methode zover doorontwikkeld dat ik haar met een gerust hart toepas bij klanten. Iedereen die op zoek is naar een marketingpsycholoog kan bij mij aankloppen voor hulp, uiteraard met de methode als leidraad. Op naar een nieuwe hoofdstuk.

Han in cijfers

Als marketingpsycholoog ben ik gek op data. Alles moet gekwantificeerd worden. Dus bij deze, Han in cijfers:

Succesratio opdrachten 96%

Vrijwel ieder project wordt afgesloten met een positief eindresultaat.

96

Succesratio testen 68%

Tweederde van alle AB-testen levert significante verschillen op. Een cijfer waar weinig anderen aan kunnen tippen.

68

Gemiddelde conversiestijging van 32%

De gemiddelde conversiestijging per project is 32%. Dat is met verrekening van de activiteiten die niets opleveren, want uiteraard is niet iedere actie een schot in de roos.

32

12 uur muziek per dag

Ik luister de hele dag muziek en pik op z’n tijd een concertje mee. Volgens Spotify luister ik het meeste naar Mount Kimbie.

12

4 maal pasta per week

Ik kook graag. Voornamelijk Italiaans, maar een kommetje ramen of een taco met chipotle gaat er ook altijd in.

4

1 appartement in Amsterdam

Ik woon samen met Margriet in een sfeervol appartement in Amsterdam Oost. Mijn favoriete plek: de keuken.

1