HomeExpertisesOffline marketing optimalisatie

Offline marketing optimalisatie

Wil je aan de slag met offline marketing optimalisatie? Leuk! Ik help je graag verder via mijn psychologische marketingmethode. Want ook offline kanalen kun je verbeteren met AB-testen.

Wat is marketing optimalisatie eigenlijk?

Bij optimaliseren denk je waarschijnlijk aan websites, nieuwsbrieven en online advertentiecampagnes. De term optimaliseren is namelijk vergroeid met online marketing. Jammer, want je kunt ook offline marketingmiddelen verbeteren. In de normale wereld gelden namelijk dezelfde psychologische wetten als in het digitale domein.

Sterker nog, de kennis die centraal staat in veel online AB-testen vindt zijn oorsprong in offline wetenschappelijk onderzoek. Bovendien wil je met je offline campagnes ook zo goed mogelijk presteren. Dus een conversieratio optimaliseren is hier net zo interessant.

Heb je het daarom over marketing optimalisatie? Neem de term dan letterlijk. Zie marketing optimalisatie als het verbeteren van al je marketingactiviteiten. Van een AdWords campagne tot aan je winkelcommunicatie.

Welke offline marketingkanalen kun je optimaliseren?

Je kunt alle kanalen optimaliseren die je maar wilt, dus ook je offline marketingmiddelen. Ik heb bijvoorbeeld ervaring met de volgende offline kanalen:

Belscript optimaliseren

Zeker als je veel mensen belt volgens een vast script loont een optimalisatieslag. Dat gaat heel eenvoudig, je hoeft alleen maar de tekst aan te verbeteren.

Schappenplan optimaliseren

De inrichting van het schap heeft een grote invloed op consumptiebeslissingen. De wetenschap hierachter heet keuzearchitectuur. Zeer effectief als je keuzes wilt sturen richting een gewenste optie.

Brieven en brochures optimaliseren

Net zoals e-mails en advertenties kun je brieven en brochures optimaliseren. Gewoon zorgen voor een goed antwoordformulier, een speciaal telefoonnummer voor de test of een unieke landingspagina voor iedere testconditie. De rest van de AB-test wijst zichzelf.

POS materiaal optimaliseren

Wil je een specifieke actie promoten in een groot aantal winkels. Draai dan eerst proef op enkele testlocaties zodat je kunt zoeken naar de beste variant. Met een klantenteller is dat een stuk gemakkelijker dan je denkt.

Staat je kanaal voor offline marketing optimalisatie er niet tussen?

Geen probleem. Ik houd van een uitdaging en denk graag met je mee over de beste aanpak voor je project. Neem gerust contact op als je eens wilt sparren.

Tips voor succesvolle marketing optimalisatie

Wil je liever zelf aan de slag met marketing optimalisatie? Neem dan sowieso de volgende tips mee in je project. Met veel oog voor resultaatmetingen, want daar ligt de uitdaging bij offline experimenten:

Start met de dataverzameling

Bij optimaliseren is een conversieratio onmisbaar. Je moet dus weten hoeveel mensen in aanraking komen met een marketinguiting én hoeveel mensen hierdoor worden beïnvloed. Waar je bij online testen kunt kiezen uit allerlei tools, ben je bij offline optimaliseren aangewezen op inventiviteit voor het verzamelen van data. Gelukkig kom je met je kassasysteem, klantenteller, unieke kortingscodes, antwoordformulieren en handmatig turven een heel eind.

1

Test klein

Zorg dat je optimalisatieproject behapbaar blijft. Heb je bijvoorbeeld meerdere winkels? Selecteer dan twee vergelijkbare locaties en voer daar de testen uit. Zo druk je de investering (in tijd en geld).

2

Zorg voor grote verschillen tussen testcondities

Met offline testen ben je meer tijd kwijt dan met online testen. Zorg daarom voor grote verschillen tussen testcondities. Dus niet neuzelen met verschillende kleurtjes, maar voer optimalisaties door in iedere aspect van het verhaal.

3

Neem iedereen mee in het testproces

Zorg dat iedereen die meewerkt aan het project op de hoogte is van belangrijke testonderdelen, zoals de belangrijke verschillen tussen condities en de unieke codes voor dataverzameling. Want een fout maakt de testresultaten al snel nutteloos.

4

Bereken het rendement

Testen kost meer tijd dan simpelweg iets produceren. Je investeert in dataverzameling, produceert minimaal twee varianten van een advertentie en steekt extra tijd in de evaluatie. Houd je uren bij en verreken die achteraf met de behaalde omzet. Zo krijg je een mooie indicatie van het rendement van je investering.

5

Leer en geniet

Laat je vooral niet afremmen door de bovenstaande uitdagingen. Je pioniert namelijk met offline AB-testen. Vind je een resultaat dat werkt voor je organisatie? Dan pluk je rijkelijk de vruchten. Niet alleen financieel, maar ook qua kennis. Je leert namelijk werken met een beïnvloedingstechniek die je vanaf nu gemakkelijk integreert in andere campagnes. Met extra verdiensten als gevolg.

6

Schakel mijn hulp in voor marketing optimalisatie

Conversieoptimalisatie vind ik het leukste onderdeel van marketing. Gelukkig mag ik regelmatig de marketingactiviteiten van klanten verbeteren met mijn psychologische marketingmethode. Van lead generatie websites voor Business to business organisaties tot aan direct mail campagnes voor grote merken. Wil je ook weten of ik iets voor jou kan betekenen? Neem dan contact op.