HomeVan analoog naar digitaal bestellen

Van analoog naar digitaal bestellen

In de algemene voorwaarden vind ik vaak verborgen voordelen. In deze case zet ik de levertijd in om offline bestellingen om te zetten in digitale.

Case in een notendop

Organisatie: fietsspeciaalzaak 60 & FIT

Doelgroep campagne: fietsende 60 plussers

Doelstelling: wij willen meer bestellingen via de website en minder via bestelformulieren

Resultaatmeting: we kijken naar de verhouding tussen digitale en analoge bestellingen. Het aantal analoge bestellingen moet stijgen ten opzichte van het aantal digitale bestellingen.

Resultaat: 66% meer online bestellingen

Uitdaging organisatie

Wij versturen onze doelgroep een brochure met ons volledige productassortiment. Bij interesse geven sporters hun bestelling door via onze website óf via een bestelformulier dat is bijgesloten bij de folders.

Omdat wij ons richten op een oudere doelgroep, is het aantal analoge bestellingen bij ons nog relatief hoog. Dat is voor ons een klein (luxe)probleem, aangezien de handelingskosten voor analoge bestellingen veel hoger zijn dan voor digitale bestellingen. Daarom worstelen we met de uitdaging: hoe verleiden we meer mensen tot een digitale bestelling, zonder het analoge bestelformulier helemaal af te schaffen?

Huidige aanpak

Momenteel verwijst 60 & FIT in de brochure naar zowel de analoge als digitale bestelmogelijkheid. Uiteraard ziet iedereen die de folder inkijkt ook het bestelformulier én de bijgesloten retourenvelop. De klant is vervolgens vrij om de bestelmogelijkheid van zijn voorkeur te kiezen.

Gesignaleerde beïnvloedingskansen

Het volgende inzicht staat centraal in de test:

  • Algemene voorwaarden: door de langere verwerkingstijd zit er op analoge bestellingen een hogere leveringstermijn dan op digitale bestellingen. 60 & FIT vermeldt nergens dit verschil in leveringstijd. Een gemiste kans, want mensen willen zo snel mogelijk hun product ontvangen.

Winnend wireframe

Het zal je niet verbazen, ik gebruik de snellere leveringstijd als argument voor een digitale bestelling. Dat pak als volgt uit:

  1. Presentatie bestelmogelijkheden: potentiële klanten zien in één oogopslag welke bestelmogelijkheden er zijn.
  2. Aanvullende nudges: door de presentatie aan de linkerzijde van de pagina én door de aanvullende tekstballon met pijl trekken we de aandacht extra naar de digitale oplossing. Dat is een kleine duwtje in de goede richting.

Het resultaat

Het aantal online bestellingen steeg met 65% terwijl het totaal aantal bestellingen gelijk bleef.