HomeDataverrijking via een sympathieke boodschap

Dataverrijking via een sympathieke boodschap

Beïnvloeden gaat gemakkelijker als mensen je aardig vinden. Hier is een praktijkvoorbeeld voor dataverrijking.

De case in een notendop

Organisatie: Boekenwinkel de Vergulde Veer

Doelgroep campagne: vaste klanten

Doelstelling: wij willen klantprofielen verrijken met informatie over interesses

Resultaatmeting: AB-test

Resultaat: +56% conversiestijging

Uitdaging organisatie

Hoe meer wij weten van klanten, hoe beter wij hen kunnen helpen met een aanbod op maat. Daarom starten we een dataverrijkingscampagne onder bestaande klanten. De belangrijkste uitdaging: hoe zorgen we dat zoveel mogelijk mensen ook daadwerkelijk hun gegevens aanvullen?

Huidige aanpak de Vergulde Veer

Boekwinkel de vergulde veer verstuurt een e-mail naar vaste klanten waarin het de voordelen benadrukt van een volledig profiel. De boekenwinkel verwoordt haar propositie als volgt:

“Om u goed van dienst te kunnen zijn hebben wij uw volledige gegevens nodig, zou u deze willen controleren en indien nodig aanvullen? Als u uw gegevens controleert maakt u bovendien kans op enkele mooie cadeaus!”

Gesignaleerde beïnvloedingskansen

De volgende twee punten heb ik aangemerkt als grootste beïnvloedingskansen.

  1. Waarde voorstel: de Vergulde Veer benadrukt dat de dienstverlening verbetert als vaste klanten hun gegevens verrijken. Ik denk echter dat een gemiddelde klant dit voordeel niet super belangrijk vindt aangezien hij al tevreden is met het assortiment. Als de meerwaarde van een voorstel ontbreekt, is de kans ook kleiner dat een persoon in actie komt.
  • Sales promotion: de boekenwinkel biedt een sales promotion, personen die hun gegevens controleren maken namelijk kans op een cadeau. Dat werkt altijd conversieverhogend en biedt nog aanknopingspunten voor verdere optimalisatie.

Winnend wireframe

In de testconditie gooien we het verhaal op de schop. We volgen een drietrapsraket:

  1. Sympathie opwekken: boekenwinkel de Vergulde Veer bedankt vaste klanten voor hun trouw. Hiermee wekt de organisatie sympathie op.
  2. Verleiden met een cadeau: als tegenprestatie voor de trouw mogen vaste klanten deelnemen aan een loterij waarin zij kans maken op een mooie cadeaus.
  3. Data controleren omdat klanten er toch zijn: nadat klanten hun deelname bevestigen vragen we hen of zij hun profiel willen controleren. Gewoon omdat ze er toch zijn. Tussen de invulvelden staat natuurlijk ook de interessevraag.

Het resultaat

Het aantal dataverrijkingen is gestegen met 56%. De drietrapsraket heeft dus gewerkt!